38tama38_MainPic 38 תמ
38tama38_MainPic 38 תמ
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-2316781

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מתי אסור לוותר על התייעצות עם עורך דין פלילי

    המפגש של אדם עם המשפט הפלילי עשוי להתרחש בדרך כלל במידה שאדם נחקר כחשוד, במידה שאדם נחקר כעד ובמקרה שבו אדם פונה מיוזמתו למשטרה להגיש תלונה על עבירה שבוצעה כלפיו.

    בכל אחד מהמקרים הללו, ניתנת בידי אותו אדם האפשרות להתייעץ עם עורך דין פלילי. בעוד שניצול האפשרות להתייעץ עם אדם הבקיא בעולם המשפט הפלילי עשויה רק להועיל, הימנעות מהתייעצות עשוי ליצור תוצאה עגומה שבמקרים רבים לא ניתן לתקנה.

    תוכן עניינים

    מהם המקרים הנפוצים בהם כדאי להתייעץ עם עורך דין פלילי?

    התייעצות עם עורך דין פלילי היא מומלצת באחד או יותר מהמקרים הבאים:

    1. ייעוץ לפני חקירה כחשוד.
    2.  ייעוץ לפני הגשת תלונה.
    3. ייעוץ לפני מסירת עדות במשטרה.
    4. ייעוץ לאחר הגשת כתב אישום.

    במהלך התייעצות עם עורך דין פלילי, יבחן עורך הדין את הסוגיות העובדתיות והמשפטיות של המקרה המובא לפתחו, יציע דרכי פעולה אפשריות שמטרתם להביא לתוצאה מיטבית עבור לקוחו,

    ויסביר ללקוח בלשון פשוטה ובהירה את מערך הסיכויים והסיכונים הטמונים בכל אחת מהדרכים בהן ניתן לנקוט ביחס למצב המשפטי עמו הוא מתמודד.

    יובהר כי גם כשמדובר בעבירות פליליות שדומה שהן אינן מהחמורות שבספר החוקים – כמו למשל עבירות סמים קלים – מומלץ כי עורך דין פלילי יחווה דעתו וימליץ לחשוד כיצד לנהוג בחכמה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם כדאי להתייעץ עם עורך דין לפני חקירה כחשוד?

      אדם המצוי במצב בו המשטרה חוקרת אותו כחשוד הוא מי שנתונה לו הזכות להתייעץ עם עורך דין טרם מסירת גרסתו. מדובר בזכות בעלת מעמד גבוה במיוחד במשפט הפלילי.

      בית המשפט העליון פסק בשורת פסקי דין כי במקרה של הפרת זכות ההיוועצות מצד רשויות אכיפת החוק, באפשרות בית המשפט לפסול את הודאתו של מי שנפגעה זכותו, גם במחיר של זיכויו מאשמה.

      מהחשיבות שמקנה בית המשפט העליון לזכות זו, ניתן להסיק כי מדובר בזכות שאין סיבה שלא למצותה. ההיוועצות עם עורך דין לפני החקירה מספקת מידע חיוני רב ומגשרת במידה רבה על פערי הכוחות המובנים בין הרשות החוקרת לבין החשוד העומד בפני חקירת משטרה.

      התייעצות עם עורך דין לפני החקירה, תעניק לחשוד הסבר מלא על זכויותיו ועל השלכות כל גרסה או אמירה שימסור במהלך חקירתו, ותאפשר לו לכלכל צעדיו באופן מושכל.

      האם כדאי להתייעץ עם עורך דין לפני הגשת תלונה?

      הגשת תלונה במשטרה מחייבת את התייחסות גורמי החקירה ומחייבת אותם לשקול ביצוע פעולות לבירור התלונה. פעולות אלו עשויות לכלול גם מעצר של החשוד נשוא התלונה, ביצוע עימות בין החשוד למגיש התלונה וכן כל פעולה שעשויה לסייע בהוכחה או הפרכה של התלונה שנמסרה.

      התייעצות עם עורך דין פלילי טרם מסירת תלונה היא בעלת ערך רב היות שהיא נותנת בידי המתלונן מושג רחב באשר להשלכותיה השונות.

      עורך הדין יוכל להביא בפני המתלונן מידע על אופן השתלשלותו הצפויה של הליך מיצוי הדין עם מי שפגע בו, מידע על השלבים השונים של ההליך ועל מעמדו כנפגע עבירה,

      על אפשרותו להביע עמדתו לעניין האפשרות שייכרת עם מושא תלונתו הסדר טיעון ועל האפשרות לערור על החלטה מצד רשויות התביעה לסגור את התיק ללא הגשת כתב אישום.

      האם ניתן להתייעץ עם עורך דין לפני מסירת עדות במשטרה?

      כאשר אדם נקרא למסירת עדות, לא עומדת לו מכוח החוק או הפסיקה הזכות להתייעץ עם עורך דין טרם תחילת החקירה במחיר עיכוב גביית העדות.

      יחד עם זאת, כאשר אדם נקרא למסירת עדות במועד עתידי מתואם מראש, התייעצות עם עורך דין פלילי מאפשרת לו לקבל מושג מקצועי על ההליך שהוא ניצב בפניו, על הכללים החלים על המשטרה בעת גביית עדות ועל דרכי התגוננות מפני אפשרות של הפללה עצמית.

      האם כדאי להתייעץ עם עורך דין לאחר הגשת כתב אישום?

      ישנם מקרים רבים שבהם אדם מוזמן לחקירה בעבירה קלה יחסית ומשוחרר בתום החקירה לדרכו. נקודת הזמן הבאה בה הפרשה שבגינה נחקר עשויה לצוץ, היא במסגרת הזמנה של אותו אדם למשפט לאור הגשת כתב אישום נגדו על ידי רשויות התביעה.

      במקרה מעין זה מומלץ להתייעץ עם עורך דין פלילי אודות דרכי התגוננות אפשריות כנגד האישום וייצוג במהלך ההליך עצמו על ידי עורך הדין.

      הייצוג המשפטי כולל העתקה של חומרי החקירה עליהם מתבסס האישום, עיון דקדקני בחומרים לאיתור כשלים ופגמים מצד אחד ונתונים ראייתיים שהיה קשה להתמודד עמם מן הצד השני,

      וכן גיבוש אסטרטגיה מיטבית על סמך ניתוח חומרי החקירה ויישום נסיבות התיק הספציפי למול הלכות וכללים משפטיים רלוונטיים.

      סיכום

      כשם שרופא הוא הכתובת עבור אדם החש חולי או מכאוב, כך עורך דין פלילי הוא איש המקצוע שיש בידיו לסייע ולהכווין את האדם המצוי בהליך פלילי, בין אם כנאשם, חשוד, מתלונן או עד.

      וויתור על התייעצות תמנע מאותו אדם, שהינו נטול ניסיון או היכרות עם העולם הפלילי, למצות את מלוא הפוטנציאל ממפגשו עם רשויות אכיפת החוק.

      *התוכן של אתר תמ”א 38 אינו תחליף לחוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי, אינו מתיימר להיות מדויק או מעודכן או מקיף. המסתמך על האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף