38tama38_MainPic 38 תמ
38tama38_MainPic 38 תמ
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-2316781

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    האם אפשר לבטל הסכם תמ"א 38 שכבר נחתם?

    תמ"א 38 היא אחת מהדרכים לביצוע התחדשות עירונית. מדובר בחיזוק ושדרוג של בנייני מגורים ישנים, למשל על ידי הסרת מכשולים חוקיים מהליך הבנייה והוספת אחוזי בנייה לדיירי בניין המגורים. ברם, יש לציין, שבדרך כלל, דיירי הבניין לא שומרים לעצמם את אותם אחוזי בנייה אלא מפקידים את ניהול הפרויקט בידי יזם.

    האם אפשר לבטל הסכם תמ"א 38 שכבר נחתם?

    מאמר זה יענה על השאלה האם אפשר לבטל הסכם תמ"א 38 שכבר נחתם.

    תוכן עניינים

    למה לבטל הסכם תמ"א 38?

    בטרם יענה המאמר על השאלה האם אפשר לבטל הסכם תמ"א 38 שכבר נחתם או לא, יש לשאול את השאלה למה בכלל לבטל הסכם תמ"א 38?

    אחת מהסיבות היא, שאמנם פרויקט תמ"א 38 מחזק ומשדרג את בניין המגורים, ובכך משפר גם את איכות חייהם של דיירי הבניין – אך ייתכן בהחלט שעקב החיזוק והשדרוג, גם עלויות התחזוקה החודשיות של הדירות בבניין תעלנה באופן משמעותי.

    בנוסף, בדרך כלל, כאמור, דיירי בניין המגורים לא שומרים לעצמם את אחוזי הבנייה אלא מפקידים את ניהול הפרויקט בידי יזם. פרויקט תמ"א 38 יכול בהחלט להימשך שנים לא מעטות, אשר במהלכן, יכולים הדיירים למצוא את עצמם חשופים להתנהלות בעייתית של היזם או של כל אחד מבאי כוחו.

    התנהלות בעייתית זו יכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות עיכוב זמנים חריג ואף חוסר התקדמות מוחלט בפרויקט, וכן באמצעות טעויות בחוזה. ההסכם מונע מהדיירים לפנות ליזם אחר שיתקדם בפרויקט, ולכן, כדי להתקדם בפרויקט, אפשר לבטל הסכם תמ"א 38 על אף שכבר נחתם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ביטול הסכם תמ"א 38 שכבר נחתם באמצעות חוק התחדשות עירונית

      בשנת 2017 נחקק חוק התחדשות עירונית, בדיוק לשם התמודדות עם הבעייתיות בתקשורת הבלעדית עם יזם אחד או עם מארגן עסקה אחד.

      חוק התחדשות עירונית קובע לוח זמנים לביצוע פעולות מסוימות בפרויקט, וקובע שאי עמידה בלוח זמנים זה, מוביל באופן אוטומטי לביטול ההסכם שנכרת בין הדיירים לבין הקבלן, ללא צורך בפיצוי כלשהו עבור מארגן העסקה ואף ללא צורך להוכיח שנפל פגם בכריתת החוזה.

      כמו כן, החוק מחייב את היזם לערוך אסיפה של דיירי הבניין. לפחות 40% מהדיירים צריכים לנכוח באסיפה זו, ובה על היזם למסור להם את כל המידע החשוב בקשר לפרויקט, ואת כל פרטי ההתקשרות עמו. רק לאחר מכן, הוא יכול להחתים אותם על הסכם תמ"א 38.

      ביטול הסכם תמ"א 38 שכבר נחתם באמצעות דיני החוזים

      בנוסף לחוק התחדשות עירונית, קיימת דרך ותיקה יותר לביטול הסכם תמ"א 38 שכבר נחתם. יש לזכור ולהבין שהסכם תמ"א 38 וכן חוזה התקשרות עם יזם/מארגן עסקה, הם חוזים כמו כל חוזה אחר, וככאלה, גם עליהם חלים דיני החוזים.

      ישנן עילות רבות לביטול חוזה, כפי שמפורט בחוק החוזים. עילות אלה הן חוסר תום לב במשא ומתן, כפייה, עושק, טעות והטעייה. מספיק שתתקיים אחת מעילות אלה כדי לדרוש את ביטול החוזה. עם זאת, חשוב לזכור שיש לפנות לעורך דין עם היוודע קיום העילה, ועל עורך הדין להודיע ליזם על ביטול החוזה תוך זמן סביר.

      בנוסף, אם בהסכם מצוין שבקרות מצב מסוים דין ההסכם להתבטל – הרי שניתן, כמובן, ואף צריך, לבטל את ההסכם אם מתרחש אותו מצב – גם אם לא מדובר בעילה לביטול חוזה לפי חוק החוזים.

      לסיכום, אפשר לבטל הסכם תמ"א 38 שכבר נחתם, הן באמצעות חוק התחדשות עירונית והן באמצעות דיני החוזים. אי עמידה בלוח הזמנים שקובע חוק התחדשות עירונית מוביל אוטומטית לביטול ההסכם, ואף לא צריך להוכיח שנפל פגם בכריתת החוזה.

      לעומת זאת, בביטול הסכם תמ"א 38 שכבר נחתם באמצעות דיני החוזים, יש להוכיח כי נפל פגם בכריתת החוזה וכן להודיע ליזם על ביטול החוזה תוך זמן סביר.

      *התוכן של אתר תמ”א 38 אינו תחליף לחוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי, אינו מתיימר להיות מדויק או מעודכן או מקיף. המסתמך על האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף