38tama38_MainPic 38 תמ
38tama38_MainPic 38 תמ
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-2316781

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    היתרונות והחסרונות של תמ"א 38 – הריסה ובנייה

    תמ"א 38 הינה תכנית מתאר ארצית אשר מטרתה חיזוק מבנים שנבנו לפני ינואר 1980 מפני רעידות אדמה וזאת באמצעות חיזוק יסודות הבניין או החלפתם.

    היתרונות והחסרונות של תמ"א 38 – הריסה ובנייה

    לתמ"א 38 שתי תוכניות עיקריות:
    תמ"א 38/1 – חיזוק המבנה הקיים והוספת זכיות בנייה נוספת (עד שתי קומות).
    תמ"א 38/2 – הריסת הבניין ובנייתו מחדש.

    במאמר זה נסקור את היתרונות (והחסרונות) המרכזיים של תכנית תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש).

    תוכן עניינים

    יתרונות 

    בניית בניין חדש #1

    אחד מהיתרונות הבולטים של תכנית תמ"א 38/2 הינו הריסת המבנה ובנייתו מחדש. לאור הריסת הבניין אנו נותרים עם מגרש ריק, מה שמאפשר לנצל בצורה מקסימלית את המגרש וכן לבנות יסודות חזקים. בניית יסודות חזקים מסייעת גם בהתמודדות עם איום הטילים שפוקד אותנו מפעם לפעם וכן בעמידה איתנה מול אסון רעידת אדמה.

    תכנון טוב יותר #2

    מאחר והבניין נבנה מחדש, לאדריכל יש את האפשרות לתכנן את הדירות בצורה חכמה יותר ולחלק את כלל השטחים הציבוריים בבניין בצורה מיטבית. כמו כן, עיצוב הבניין משתנה לחלוטין והדיירים מקבלים בניין חדש, מודרני, מעוצב ומתוכן.

    עליית שווי הנכס #3

    יתרון נוסף ומרכזי בתכנית תמ"א 38/2 הינו שווי הנכס בגמר הפרויקט. מאחר והבניין עצמו נבנה מחדש והדירה אותה מקבל הדייר חדשה ומרווחת יותר שווי הנכס עולה בכמה אחוזים בהתאם להערכת שמאי מקרקעין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      חסרונות

      מעבר דירה עד לגמר הפרויקט #1

      חסרון שיש לקחת בחשבון בתכנית תמ"א 38/2 הינו הצורך במעבר דירה לתקופת הבנייה. אומנם תשלום דמי השכירות החודשים הינם על היזם אך מעבר הדירה עצמו והצורך להתגורר בדירה שכורה לתקופת הבנייה על כל הכרוך והמשתמע מכך עלולים להוות טרחה לחלק מהאנשים.

      עלויות תחזוקה גבוהות #2

      אין ספק ששדרוג הבניין לבניין חדש משפר את איכות חיינו. צנרת חדשה, לובי מפואר, חנייה צמודה, ודירה גדולה יותר הם בהחלט יתרונות בולטים וחשובים. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שהבניין החדש והדירה המרווחת יעלו לכם באופן משמעותי את סכום עלות התחזוקה החודשי.

      השגת הרוב הדרוש לביצוע הפרויקט #3

      בהתאם להוראות החוק, לצורך התחלת פרויקט תמ"א 38/2 נידרש לרוב בעלי הדירות שבבעלותם 80% מהדירות בבית המשותף ו – 80% מהרכוש המשותף. במידה והושג הרוב הדרוש, זכאי אותו רוב להגיש למפקחת על המקרקעין תביעה כנגד הסרבנים. לא תמיד קל להגיע לרוב זה וישנם דיירים סרבנים אשר "מכשילים" את ביצוע הפרויקט. לדוגמא: אדם מבוגר אשר גר בנכס שנים רבות ולא מוכן להתנתק מסביבתו הטבעית ולעבור למגורים חלופיים לשם ביצוע הפרויקט.

      לסיכום 

      לתמ"א 38/2 יתרונות רבים ובולטים הקשורים בבניית בניין חדש דבר המייתר את הצורך לבצע התאמות. הדיירים מקבלים נכס חדש לגמרי, דירות מרווחות, בניין עם מתקנים חדשים (מעלית, חנייה) ודירה מרווחת יותר מהדירה הקדמת. אין ספק שבניין חדש ודירה מרווחת מעלים את איכות חיינו כמו גם השקט הנפשי והביטחון אשר מקנה לנו בניין חזק לכל צרה של תבוא.

      יחד עם זאת, חשוב לדעת שלצד יתרונותיה הרבים של התוכנית (בטחון, איכות חיים וכו), ישנם חסרונות שחשוב שתיקחו בחשבון וביניהם: הצורך לפנות את הנכס ולעבור למקום מגורים אחר, עלויות תחזוקה גבוהות יותר לאחר סיום הפרויקט, השגת הרוב הדרוש לביצוע הפרויקט ועוד. בבניין המגורים שלכם מתוכנן פרויקט תמ"א? אנו ממליצים להתייעץ עם עו"ד לענייני מקרקעין המתמחה בעסקאות תמ"א 38 וזאת על מנת לקבל את מלוא המידע אשר הנכם צריכים בטרם קבלת ההחלטה האם להסכים לביצוע הפרויקט.

      *התוכן של אתר תמ”א 38 אינו תחליף לחוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי, אינו מתיימר להיות מדויק או מעודכן או מקיף. המסתמך על האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף