38tama38_MainPic 38 תמ
38tama38_MainPic 38 תמ
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-2316781

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    פטור מהיטל השבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית

    היטל השבחה הוא מס המוטל על בעל נכס, כתוצאה מהשבחת ערך הנכס עקב תוכנית בניין עיר (תב"ע) חדשה. מטרת ההיטל היא לעודד פיתוח עירוני, באמצעות הענקת תמריץ לבעלי נכסים ליזום תוכניות בנייה חדשות.

    פטור מהיטל השבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית

    פרויקטים של התחדשות עירונית, כגון פינוי בינוי, הם פרויקטים מורכבים המחייבים השקעה משמעותית של יזמים ובעלי דירות. אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על כדאיות כלכלית של פרויקט התחדשות עירונית הוא שיעור היטל ההשבחה החל על הפרויקט.

    תוכן עניינים

    שיעור היטל השבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית

    על פי חוק התכנון והבנייה, שיעור היטל ההשבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית נקבע על ידי הרשות המקומית. ברירת המחדל היא שיעור היטל השבחה של 25%, אך הרשות המקומית רשאית לקבוע שיעור היטל השבחה נמוך יותר, או אף לפטור את הפרויקט מהיטל השבחה לחלוטין.

    החל מיום 1 במאי 2022, הרשויות המקומיות רשאיות לקבוע שיעור היטל השבחה של 0%, 25% או 50%, בתחומי היישוב שלהן. הרשות המקומית רשאית לקבוע שיעור היטל השבחה שונה באזורים שונים בתחומי היישוב.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ההחלטה על מתן פטור מהיטל השבחה

      החלטת הרשות המקומית על מתן פטור מהיטל השבחה היא החלטה מנהלית. החלטה זו נתונה לביקורת שיפוטית, אך בתי המשפט נוטים להכיר בסמכותה של הרשות המקומית לקבוע שיעור היטל השבחה נמוך או לפטור את הפרויקט מהיטל השבחה לחלוטין.

      בתי המשפט קבעו כי רשות מקומית רשאית לקבוע שיעור היטל השבחה נמוך או לפטור את הפרויקט מהיטל השבחה לחלוטין, אם הדבר דרוש כדי לקדם את המטרות שלשמן מקדמים פרויקטים של התחדשות עירונית, כגון:

      1. שיפור איכות החיים של התושבים: פרויקטים של התחדשות עירונית יכולים לשפר את איכות החיים של התושבים באמצעות שיפורים בתחומים כגון תחבורה, חינוך, בריאות, ופנאי. לדוגמה, בניית פארקים, מרכזי קהילה, ומוסדות חינוך חדשים יכולה לתרום לשיפור איכות החיים של התושבים.
      2. הגדלת היצע הדירות: פרויקטים של התחדשות עירונית יכולים להגדיל את היצע הדירות, מה שיכול להוביל לירידה במחירי הדיור.
      3. חיזוק המרקם העירוני: פרויקטים של התחדשות עירונית יכולים לתרום לחיזוק המרקם העירוני על ידי שיפור הנראות והאטרקטיביות של האזור.

      השפעות הפטור מהיטל השבחה

      פטור מהיטל השבחה עשוי להשפיע באופן משמעותי על כדאיות כלכלית של פרויקט התחדשות עירונית. פטור מהיטל השבחה עשוי להפחית את עלויות הפרויקט, ולהגדיל את התשואה הצפויה ליזמים ולדיירים.

      פטור מהיטל השבחה עשוי להפחית את עלויות הפרויקט

      עם זאת, פטור מהיטל השבחה עשוי להוביל גם לירידה בהכנסות של הרשות המקומית ממיסים, מה שעלול להשפיע על יכולתה לספק שירותים ציבוריים לתושבים.

      חשוב לציין כי ההשפעות של הפטור מהיטל השבחה עלולות להשתנות בהתאם לנסיבות הייחודיות של הפרויקט. לדוגמה, פטור מהיטל השבחה עשוי להיות בעל השפעה חיובית יותר בפרויקט הממוקם באזור מוזנח, מאשר בפרויקט הממוקם באזור מפותח.

      סיכום

      פטור מהיטל השבחה הוא כלי חשוב לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית. פטור מהיטל השבחה עשוי להגדיל את היצע הדירות, לשפר את איכות החיים של התושבים, ולחזק את המרקם העירוני.

      *התוכן של אתר תמ”א 38 אינו תחליף לחוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי, אינו מתיימר להיות מדויק או מעודכן או מקיף. המסתמך על האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף