38tama38_MainPic 38 תמ
38tama38_MainPic 38 תמ
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-2316781

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    תיקון 2 לתמ”א 38

    מדינת ישראל נמצאת על קו השבר הסורי אפריקאי. אליבא דכל המומחים לתחום, השאלה איננה אם תתקיים בישראל רעידת אדמה משמעותית, אלא מתי.

    תיקון 2 לתמ”א 38

    תוכן עניינים

    1. תמ"א 38 – איך זה עובד?

    על פי הערכות המדינה, במקרה של רעידת אדמה משמעותית (6.7 בסולם ריכטר) יקרסו מאות בניינים ברחבי הארץ; זאת, כיוון שרוב הבניינים בישראל אינם עומדים בתקן הישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה.

    קריסת הבניינים, מעבר לנזק הכספי הגבוה (ביטוחי מבנה בישראל אינם כוללים נזקי רעידות אדמה, בשל האמור ברישא של פסקה זאת), כרוכה גם במספר גבוה של נפגעים ואף הרוגים.

    לאור העלות הגבוהה של שיפוץ כלל הבניינים בישראל הזקוקים לחיזוק, ברי כי הממשלה איננה יכולה לממן את התיקון הזה. לשם כך, יצרה המדינה כלי כלכלי שהופקד בידי בעלי הנכסים כדי לבצע את השיפוץ.

    כיצד? בניין הזכאי להשתתף בתמ"א 38 זוכה בזכויות בנייה נוספות כך שניתן להוסיף עד 2.5 קומות לבניין קיים. את זכויות הבנייה האלה יכול בעל הנכס להעביר לידי קבלן, תמורת ביצוע שיפוץ בבניין, הכולל כמובן את חיזוק היסודות ועוד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הצורך בתיקון התכנית

      למרות שהתכנית בתוקף זה זמן רב, בפועל רק מעט בניינים שופצו מכח תמ"א 38. לאחר שבדו"חות מיוחדים שלו חזר והתריע מבקר המדינה על המצב הלקוי בתחום זה, החליטה המדינה על תיקון התכנית כדי להבטיח יציאתם לפועל של פרויקטים נוספים.

      עיקר התמריץ היה על ידי מתן הקלות נוספות במסים או אפשרות לבנייה נוספת במסגרת הפרויקט.

      שיפור במספר הפרויקטים שיצאו אל הפועל

      לאחר שתוקן תיקון מס' 1 לתכנית, אמנם נוספו עוד מספר בניינים שעברו שיפוץ על פי תמ"א 38, אולם לא היה בכך די. ולכן היה צורך בעידוד נוסף.

      יתרה מכך, היו מצבים בהם על אף כדאיות כלכלית, לא ניתן היה לבצע שיפוץ כיוון שהבניין הקיים לא יכול היה לעמוד בעומסים של קומה נוספת וכו'. לכן, נולד תיקון מספר 2 לתוכנית אשר מאפשר שיפוץ מבנים והעברת זכויות בנייה במסגרת של "פינוי בנוי".

      2. תיקון מספר 2 לתכנית

      כאמור, תיקון 2 נולד לאחר שלא היה די בתיקון מספר 1 כדי לעודד ביצוע פרויקטים ולאור הבעיות בפרויקטים אחרים אשר לא אפשרו את ביצוע השיפוץ על פי התכנית או אשר לא עמדו בתקן הישראלי לעמידות בפני רעידות אדמה אף לאחר השיפוץ.

      עיקרי התיקון

      עיקר תיקון 2 לתמ"א 38 הוא יצירת מסלול "עוקף" פינוי בינוי: מתוך הכרה כי בנייה מחדש עדיפה על פני חיזוק מבנים קיימים, בפרט ככל שאלה ישנים ואינם עומדים בתקנים הנדרשים.

      התיקון מאפשר קבלת האישורים המתאימים לצורך ביצוע "פינוי בינוי" בקלות רבה יותר ובמהירות רבה יותר מכפי שהדבר היה ניתן בפרוייקט "פינוי בינוי" רגיל.

      כדאיות של פינוי בינוי

      בעבור בעלי הנכס, בפרט ככל שאינם מעוניינים לגור בנכס במהלך השיפוץ, הרי ש"פינוי בינוי" עדיף על ביצוע שיפוץ.

      בנוסף, כאמור לעיל, במקרים רבים לא די בביצוע שיפוץ וחיזוק של יסודות המבנה ועדיף לבנות את המבנה מלכתחילה בחוזק המתאים והעונה לתקן הישראלי המתאים.

      3. ליווי מומחים לניצול מלוא הזכויות

      בכל שאלה ועניין שיש לכם על תמ"א 38, חשוב כי תיוועצו עם מומחים. כמו בכל תחום של עסקאות במקרקעין גם כאן יש הרבה אספקטים מקצועיים שצריך וכדאי להכיר. באמצעות מומחים תוכלו להבטיח ניצול מלא של כל הזכויות המגיעות לכם על פי תמ"א 38.

      *התוכן של אתר תמ”א 38 אינו תחליף לחוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי, אינו מתיימר להיות מדויק או מעודכן או מקיף. המסתמך על האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף