38tama38_MainPic 38 תמ
38tama38_MainPic 38 תמ
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-2316781

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    סכנת רעש האדמה במדינת ישראל

    מחקרים רבים שבוצעו מוכיחים שהערכות מתאימה (בנייה נכונה לדוג') והתנהגות נכונה בעת רעש אדמה יצמצמו את מספר הנפגעים ויפחיתו את הנזק לרכוש באחוזים רבים.

    סכנת רעש האדמה במדינת ישראל

    במסגרת ההתכוננות הכללית של מדינת ישראל לרעש האדמה הקרוב, תוכנית מתאר ארצית (תמ"א – כאן צריך להיות קישור למאמר בנושא) 38 לוקחת חלק מרכזי במיגון המבנים ומטרתה העיקרית היא הגנה על חיים ורכוש.

    תוכן עניינים

    מטרת מאמר זה הוא להביא לידי הציבור את חשיבות המיגון שמציע תמ"א 38, בהיבט שמירה על חיים ורכוש, תוך הסבר בסיסי על הסכנה ברעש אדמה.

    רקע פיזיקאלי

    "המלחמה הבאה תהיה רעידת אדמה", על פי ההערכות, מבנים רבים מאוד בישראל (כ-% 40 מכלל המבנים) לא יעמדו ברעידה חזקה.

    מבנים אלה, ככל הנראה, לא נבנו על פי התקן המחמיר לעמידות מבנים ברעידות אדמה (ת"י 413) שנכנס לתוקף ב- 1975. לא ניתן למנוע רעידות אדמה, אך ניתן להיערך לקראתן וכך להקטין את הנזק שהן גורמות (מתוך אתר משרד הפנים).

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      רעש אדמה היא תופעת טבע שמקורה בתנועת הלוחות הטקטוניים המרכיבים את קרום כדור הארץ.הלוחות הטקטוניים הם משטחים עצומים בגודלם, אשר משתרעים מתחת ליבשות ולאוקיינוסים. קיימים תשעה לוחות טקטוניים עיקריים, לוחות אלה נעים בתנועה איטית מאוד.

      בתנועתם נוצרים מישורי חיכוך בין הלוחות, וכאשר הכוח המופעל על מישורי החיכוך הינו מעל לכוח החיכוך בין הלוחות, חלה תזוזה מהירה, זוהי רעידת אדמה. (באיור 1.1 ו1.2 ניתן הלוחות הטקטוניים ואת מיקום מדינת ישראל ביחס ללוחות אלו).

      בתהליך משתחררת אנרגיה רבה, שחלקה הופך לגלים הנעים בכדור הארץ ומרעידים את פני השטח.

      תופעה זו מוכרת כרעידת אדמה. לאחר רעידת האדמה העיקרית מתרחשת, בדרך כלל, סדרה של רעידות משנה. רעידות אלא חלשות יותר מן הרעש העיקרי. הן יכולות להתרחש גם חודשים אחרי הרעידה העיקרית אך תדירותן הולכת ופוחתת עם הזמן.

      אחד מהאתגרים והסכנה הגדולה ברעידת אדמה היא העבודה ש היא בלתי ניתנת לחיזוי. כלומר, היא יכולה להופיע בכל רגע, ובכל אזור. במיוחד באזורים המועדים לרעש אדמה (כמו ישראל או לוס אנג'לס כפי שנראה בהמשך).

      נזק ונפגעים

      מרבית הפגיעות בנפש והנזקים לא נגרמים מעצם הרעש אלא מתוצאותיו, לדוג' קריסת מבנים ישנים שאינם עומדים בתקנים.

      הסיכונים המוערכים במקרה של רעידת אדמה נובעים מהריסת תשתיות דלק, חשמל, גזים, גשרים ותשתיות שונות אחרות. כך למעשה הרעש עצמו מועצם במספר מונים.

      כאמור, חוץ מהרס תשתיות ישנו את הסיכון של פגיעה והרס של מבנים, ופגיעה בדיירי הבית.

      רעש אדמה, חזק דיו, המרוחק בעשרות ואף מאות קילומטרים מאזור מגורים שבו מבנים ישנים או שאינם עומדים בתקני הבניה הנכונים (כגון תקן 413) עלול לגרום לפגיע משמעותית בחיי בני אדם, לתשתיות ולהמיט אסון גדול ברדיוס גדול ממקוד הרעש.

      הסכנה בארץ ישראל

      ישראל ממוקמת על מפגש של שני לוחות טקטוניים (ראה תרשים 2.1), הקרוי השבר הסורי אפריקני, ולכן היא מועדת לפורענות בהיבט רעשי אדמה.

      רעידות אדמה מתרחשות בתדירות גבוהה בישראל, רובם קטנות, אך בעבר התחוללו רעשים חזקים שגרמו להרס רב ולנפגעים. הרעידה ההרסנית האחרונה באזור התרחשה ב- 1927. המוקד שלה היה בצפון ים המלח.

      כתוצאה ממנה נהרגו 300 איש ונמנו כ-1000 פצועים. מועד התרחשותה המדויק של הרעידה הבאה בישראל אינו ניתן לחיזוי, כלומר גם מחר או היום יכולה להתרחש רעידת אדמה.

      מחקרים אחרונים שבוצעו אף מגדילים את החשש לרעש אדמה גדול בישראל, שכן סטטיסטית רעידת אדמה גדולה מתרחשת פעם ב-100 שנה.

      כאמור, רעידת אדמה חזקה משפיעה בטווח של עשרות ק"מ ממוקד הרעש, השטח המאוכלס בישראל קרוב מאוד לאזור פעילות סיסמית . יחד עם זאת יש לזכור, שהסיכון לאוכלוסיה ולרכוש היא מפגיעה בבניינים.

      האזורים המסוכנים הם אותם מקומות שבהם יש בניינים שאינם בנויים לעמוד ברעידות אדמה ואינם עומדים בתקן 413 העוסק בעמידות מבנים ברעשי אדמה. על פי הערכות, 40% מהמבנים בישראל אינם עומדים בתקן הישראלי לרעידות אדמה.

      דרכי התמודדות ממשלתיים

      ממשלת ישראל החליטה באוגוסט 1999 להקים ועדת שרים בעניין היערכות מדינת ישראל לרעידות אדמה. ועדה זו הקימה ועדת היגוי כדי לגבש צעדים ביצועיים לטיפול בנושא רעידת האדמה הקרבה.

      ועדת השרים קבעה כי תרחיש הייחוס הוא רעידת אדמה בעוצמה של 7.5 בסולם ריכטר. לפי ההערכות 16,000 בני אדם יקפחו את חייהם וכ-10,000 מבנים יחרבו כתוצאה מהרעש.
      אחת מהמסקנות החשובות של הוועדה היא תמ"א 38 שאושרה על ידי ממשלת ישראל, ב-14 באפריל 2005.

      תמ"א 38 נועדה לאפשר חיזוק מבנים קיימים שלא נבנו על-פי התקן כדי לשפר את עמידותם בפני רעידות אדמה. הוראות התמ"א קובעות את המסגרת הסטטוטורית שתאפשר מתן היתרי בנייה מכוחה, וכן מציעה תמריצים (כגון תוספות בנייה) שיעודדו בעלי מבנים לחזק אותם ויאפשרו את החיזוק מבחינה כלכלית.

      תמ"א 38 אושרה בוועדת מנכ"לים ובממשלה, ונדרשים תיקוני חקיקה בכנסת מטעם הממשלה להשלמתה. כאמור, התוכנית, היא לאפשר למבנים אשר אינם עומדים בתקן 413 , לקבל היתר לחיזוק המבנה ללא צורך בתוכניות מפורטות, ובכך לעודד בעלי מבנים לחזק את ביתם בפני רעידות אדמה.

      סיכום

      קיימת הערכה מדעית וקונקרטית על כך שיפקוד את מדינת ישראל בקרוב רעש אדמה מסוכן. מצב התשתיות במדינת ישראל, כיום, אינו נותן מענה תכנוני לרעש האדמה הקרב.

      מטרת תמ"א 38 היא מעבר ממבנים שאינם עומדים בתקן רעש האדמה למבנים שעומדים בתקן.

      *התוכן של אתר תמ”א 38 אינו תחליף לחוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי, אינו מתיימר להיות מדויק או מעודכן או מקיף. המסתמך על האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף