38tama38_MainPic 38 תמ
38tama38_MainPic 38 תמ
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-2316781

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    התחדשות עירונית בתל אביב

    התחדשות עירונית היא הפיכתו של שטח עירוני, ישן או ריק, לחדש ופעיל. בדרך כלל, המשתמשים במונח "התחדשות עירונית" מתכוונים להתחדשות באמצעות שדרוג וחיזוק מבנים שברובם ישנים (מה שמוכר גם בשם "תמ"א 38"), או הריסתם באופן מלא ובניית מבנים חדשים במקומם ("פינוי בינוי"). מאמר זה יעסוק בהתחדשות עירונית בתל אביב.

    התחדשות עירונית בתל אביב

    תוכן עניינים

    למה ההתחדשות העירונית כה פופולרית בתל אביב?

    ראשית, הקרקעות בת"א שוות פי שניים או יותר מהקרקעות ביתר הערים בישראל. לכן, הכדאיות הכלכלית להתחדשות עירונית בת"א, גבוהה בהרבה מבערים אחרות. בנוסף, תמ"א 38 וכן פינוי בינוי, הם כמובן לא פרויקטים שיוצאים לפועל ע"פ החלטתם של הדיירים בלבד.

    לשם הוצאת הפרויקטים הנ"ל לפועל, יש צורך ביזם. העירייה היחידה שמאפשרת לתושביה לפנות אליה לשם סיוע בבחירת יזם מקצועי ומהימן, היא עיריית ת"א.

    מכאן שת"א היא העיר בה התושבים מרגישים הכי בטוחים להסכים להתחדשות עירונית, שכן בחירת היזם לא חייבת להתבצע על ידם באופן עצמאי, אלא העירייה בעלת הניסיון – יכולה לסייע לה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      באילו אזורים בתל אביב פופולרית ההתחדשות העירונית?

      האזורים בת"א בהם פופולרית ההתחדשות העירונית הם בעיקר האזורים הישנים בת"א. למשל, בשכונות בדרום ובמזרח ת"א כמו יפו ג', שם ההתחדשות העירונית היא בצורת פינוי בינוי, הכוללת, בתחילתה, בניית מגדל רב קומות המיועד למגורי דיירים ותיקים.

      לאחר הקמת המגדל, צפויה הריסה של מספר בתי מגורים ישנים, וייבנו במקומם בתי מגורים חדשים, גדולים וחדשים יותר. שכונה נוספת בת"א העוברת התחדשות עירונית היא כפר שלם, בה מתוכנן חיזוק ושדרוג של בניין אחד (למשל, באמצעות הוספת מעלית וממ"דים), וכן בניין אחר מיועד להריסה, ובמקומו צפוי להיבנות בניין רב קומות שיכיל מעל 100 דירות.

      גם שכונות בצפון ת"א, המכונות "שכונות הצפון הישן" (כלומר, נמצאות דרומית לנחל הירקון), עוברות התחדשות עירונית, בעיקר בדרך של פינוי בינוי. ברוב השכונות שמצפון לירקון, כמו רמת אביב ג', צהלה, תל ברוך וכדומה – לא פופולרית ההתחדשות העירונית, שכן רוב מבני המגורים בהן אינם ישנים במיוחד.

      התחדשות עירונית בתל אביב – קשיים וחסרונות

      לצד היתרונות הרבים המצויים בהתחדשות העירונית בת"א, קיימים גם מספר קשיים וחסרונות, בפרט בפרויקט פינוי בינוי. למשל, בת"א פופולרית תופעת הסרבנות לפינוי בינוי. רבים מתושבי ת"א הם תושבים ותיקים בעיר ואף בבניינם, והם אינם מעוניינים, בגילם המתקדם, לעזוב את ביתם ולעבור לבניין אחר.

      הדבר עלול, לעכב את פרויקט הפינוי בינוי, שייתכן ושאר הדיירים מעוניינים בו מאוד, ואף ייתכן שבסופו של דבר – למנוע אותו לחלוטין.

      בנוסף, עקב העובדה שבפינוי בינוי נבנים בניינים רבים בשטחים שכמעט ולא בונים בהם בדרך כלל, העיר הופכת לצפופה מאוד.

      לסיכום, ההתחדשות העירונית פופולרית בת"א כי הקרקעות בה שוות פי שניים או יותר מהקרקעות ביתר הערים בישראל. כמו כן, עיריית ת"א היא היחידה מבין העיריות שמאפשרת לתושביה לפנות אליה לשם סיוע בבחירת יזם.

      האזורים בת"א בהם פופולרית ההתחדשות העירונית הם בעיקר דרום העיר והצפון הישן. ואולם, ישנם גם קשיים וחסרונות בהתחדשות העירונית, למשל תופעת הסרבנות לפינוי בינוי שפופולרית מאוד בת"א, וכן הפיכת העיר לצפופה מאוד.

      *התוכן של אתר תמ”א 38 אינו תחליף לחוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי, אינו מתיימר להיות מדויק או מעודכן או מקיף. המסתמך על האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף