38tama38_MainPic 38 תמ
38tama38_MainPic 38 תמ
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-2316781

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    אי מתן מענה לפריפריה

    אי מתן מענה לפריפריה

    תוכן עניינים

    פתיחה- תמ"א 38

    אחת הביקורות המשמעותיות ביותר של תוכנית תמ"א 38, היא אי הפתרון בעיית המיגון מפני רעידות אדמה בפריפריה. הבעיה שנוצרת באזורים אלו, בעקבות העדר התמריצים הכלכליים לחיזוק מבנים היא תמריץ שלילי לפעול באזורים אלו כיזם. מכאן הדרך לטענת חוסר השוויון והפליה היא קצרה ומוצדקת.

    מחקרים שבוצעו מעלים כי אחוזים בודדים ממבני הפריפריה רלוונטיים מבחינה כלכלית ליזמים, ללא התערבות ממשלתית, נידונה תוכנית זו לכישלון באזורים אלו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תזכורת – מטרת תוכנית תמ"א 38

      מטרת תוכנית תמ"א 38 היא בראש ובראשונה מיגון וחיזוק עשרות אלפי מבנים ברחבי המדינה מפני רעשי אדמה. התוכנית נועדה להציל חיי אדם ורכוש, שע"פ התחזיות המדעיות, נמצאים כרגע, בסיכון רב הואיל ואינם מוגנים ע"פ תקן 413 .

      יש לציין כי מומחים טוענים שמדינת ישראל נמצאת באזור סיכון גבוה לרעשי אדמה ובמיוחד אזורי הפריפריה (בית שאן לדוג') על השבר הסורי האפריקאי.

      השבר הסורי האפריקאי

      (מתוך אתר מ"י להערכות לרעשי אדמה)

      השבר הסורי-אפריקאי מהווה את אחת המערכות הפעילות בכדור הארץ ומקור הסיכון העיקרי לרעידות אדמה באזורנו. השבר הסורי-אפריקאי הוא תוצאה של התזוזות של הלוח האפריקאי, הלוח הערבי והלוח של אירופה-אסיה.

      לאורך השבר הסורי-אפריקאי מתקיימת תנועה יחסית שלפיה רבת עמון נעה צפונה לעומת ירושלים שנעה דרומה. קצב התנועה הממוצע במרוצת 10-20 מיליון השנים האחרונות הוא 5-10 מ"מ בשנה. מחקרים וכן מעקבים סיסמומטריים מלמדים על פעילותו של השבר הסורי-אפריקאי.

      הבקעים העיקריים בקו השבר בארץ ישראל הם עמק החולה, בקעת כנרות, בקעת הירדן ובקעת ים המלח.

      הישובים בסמוך לשבר זה, הם ישובי פריפריה ואינם ראויים כלכלית לתמ"א 38

      הפעלת תמ"א 38 לצורך חיזוק מבנים בפריפריה היא בעייתית, כפי שנאמר במפורש בדברי ההסבר של התוכנית.

      אזורי הפריפריה הם ברובם אזורים שבהם קיימת הסתברות גדולה יחסית להתרחשות רעידות אדמה. באזורים אלה מתגוררת, בדרך כלל, אוכלוסייה דלת אמצעים, אשר לא תוכל לממן את החיזוק בכוחות עצמה.

      אמצעי העידוד לחיזוק מבנים, המוצעים בתמ"א, הכוללים תופסת זכויות בניה, אין בהם כדי לממן במלואו את החיזוק הנדרש, בשל הביקוש הנמוך ליחידות דיור וערכי הקרקע הנמוכים.

      בהחלטת הכנסת מינואר 2008, נקבע שהממשלה יכולה להקצות תקציבים לסיוע בשיפוץ מבנים במסגרת התמ"א בפריפריה, אך טרם הוקצו תקציבים כאלה בפועל.

      אוזלת ידה של המדינה?

      כיום אין בידיה של מדינת ישראל פתרונות קסם לבעיה שנוצרה. עם זאת, קיימות הצעות שונות לפתרון הבעיה, לדוג', הועלתה הצעה הבאה: יזם המבצע פרויקט תמ"א 38 באזור הפריפריה יזוכה בזכויות בניה באזור המרכז.

      בנוסף, ח"כ פינס יזם תיקון לחוק המקנה פטור של 90% מהיטל ההשבחה במחוז תל-אביב ופטור מלא לשאר המחוזות, ובכך לעודד את ביצוע הפרויקט באזור הפריפריה.

      הצעת מחבר מאמר זה היא התערבות מוניציפאלית אשר תאפשר בניית יותר מקומה אחת, המותרת ע"פ התמ"א, על בסיס המבנה. זאת כדוגמת העיר רחובות שאישרה בניית ארבע קומות על בסיס מבנה.

      סיכום

      כיום תמ"א 38 אינה רלוונטית לאזורי הפריפריה. נדרשת התייחסות מצד מקבלי ההחלטות הממשלתיים ולחילופין התערבות מוניציפאלית ע"מ לממש את הפרויקט באזורי הפריפריה.

      *התוכן של אתר תמ”א 38 אינו תחליף לחוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי, אינו מתיימר להיות מדויק או מעודכן או מקיף. המסתמך על האתר, עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2316781
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף